The National University of the Comechingones (Universidad Nacional de Los Comechingones) understands internationalization as a “key tool to transform higher education, strengthen the communities and promote quality and ownership of teaching, research and outreach” (CRES 2018).

The Secretariat of Research, International and Graduate Studies is responsible for carrying out the lines of work defined as part of the Educative Project with the challenge of including this dimension in an integral, comprehensive, and transversal way in the development policy of the University, involving its different sectors.

As part of its general objectives, it aims to:

  • Promote and construct the implementation of programs aimed at driving internationalization from a comprehensive perspective.
  • Contribute to cooperative relations among higher education institutions and organisms, either national or international, based on internal management of institutional quality, to promote the different functions of the University: teaching, research, and extension.
  • Make the academic community aware of the importance of integrating the educational, research, and extension objectives with a critical, international, and multicultural perspective.

As part of its specific objectives, it aims to:

  • Share with other universities in Argentina and abroad good practices regarding internationalization strategies for higher education.
  • Include the international dimension to educational, research, development, and innovation processes as well as institutional evaluation and program accreditation.
  • Contribute to the training of students, teachers, and authorities through mobility (including virtual mobility) grant programs.
  • Integrate the international dimension in teaching and research through the internationalization of the curriculum.
  • Promote the participation of the University in national and foreign organisms related to the internationalization of higher education.
  • Register and publish the initiatives driven by the University in terms of planning and implementing internationalization actions effectively and efficiently.

PILA Program

The UNLC is subscribed to Latin American Academic Exchange Program (Programa de Intercambio Latinoamericano – PILA) which is born from an agreement between the National Interuniversity Council (Consejo Interuniversitario Nacional – CIN), Argentina, the Colombian Association of Universities (Asociación Colombiana de Universidades – ASCUN), and the National Association of Universities and Higher Education Institutions of Mexico (Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior – ANUIES).

The objectives of the Program are to promote the exchange of undergraduate and graduate students, as well as teachers, researchers, and managers of the universities and institutions associated with the Program to reward their academic, professional and integral performance as well as to favour the internationalization of higher education and strengthen the cooperation bounds between Argentina, Colombia, and Mexico.

Institucional registers

The UNLC is registered and has the Participant Identification Code (PIC) which is necessary to communicate and interact with the European Commission and its agencies.

To further information: siip@unlc.edu.ar

Jornadas de Internacionalización de la Educación Superior

Como parte de su programa de sensibilización de la comunidad UNLC y de otras universidades del sistema de UUNN respecto de la relevancia de la internacionalización en la educación superior, así como sobre sus actores, agencias y oportunidades, se realizaron el 24 de septiembre de 2020, las Jornadas de Internacionalización de la Educación Superior. La actividad se propuso desde un enfoque situado en el “antes” y el “después” del impacto provocado por la pandemia COVID 19 y en los debates existentes acerca de la transformación, quizás paradigmática, de los procesos de internacionalización tal como se desarrollaban hasta ese momento.
Asimismo, se difundió entre la comunidad universitaria el conocimiento sobre, y la valoración de, las áreas/oficinas de internacionalización de las universidades.
Las jornadas contaron con amplia participación del sistema universitario y la disertación de referentes en la materia.

La red RUC invita a una cátedra abierta sobre educación ambiental y un conversatorio

Este jueves, 21 de noviembre a partir de las 19 se desarrollará la Cátedra Abierta Interuniversitaria “Educación Socioambiental Intercultural: Una alternativa ecuménica para el cuidado de la Casa Común” en la que participarán la rectora Agustina Rodriguez Saá con su par de la Universidad Nacional de José C. Paz, Darío Kusinsky.

Participación de la UNLC en el encuentro “Los retos para garantizar el derecho humano al agua”

El día lunes 30 de mayo del corriente, con motivo de la apertura de los trabajos en torno a “Los […]

Creación del Instituto de Estudios Interdisciplinarios para el Desarrollo Sostenible

Como parte de su segunda Sesión Ordinaria del año, el Consejo Superior de la Universidad Nacional de los Comechingones (UNLC) […]

Primera Convocatoria a Proyectos de Investigación Básica, Aplicada o de Innovación Tecnológica 

El día 10 de marzo del corriente, por Resolución Rectoral N° 240/2022, se puso en marcha la Convocatoria 2022 a […]

The Secretariat of Research, International and Graduate Studies has as its mission to encourage the production of knowledge of diverse nature and structure, in a collective way and with social propriety, which promotes environmental care, biodiversity, and cultural heritage in all their expressions, looking after the rights of people and that it be a public good for the sustainable and innovative development of the productive and social sector of the local, national and international environment.

As part of its general objectives, it pursues:

  • Strengthen the capacity in research and technological relations of the University
  • Enhance the capacity of people and the resources needed for the development of actions in the areas of production, dissemination and transfer of innovative knowledge to add value to productive chains and reduce the technological breach.
  • Promote a participatory model of joint production of knowledge between the University and territorial productive and social actors.
  • Reinforce work in regional, national and international networks.

Within the framework of its specific objectives, it proposes:

  • Collect and systematise the technological problems and needs of local and regional environment
  • Update the regional productive maps from an integral perspective, considering the context in all their socioeconomic and technological features.
  • Promote initiatives to coordinate joint strategies with the different territorial and internal actors of the University
  • Boost the joint work of the Secretariat and the degree programmes of UNLC to plan the production of innovative research – disciplinary, inter, and transdisciplinary – linked to territorial demands.
  • Underpin research into innovative products, materials or processes for their insertion in the socio-productive sector of the region.
  • Enlarge the capacity and resources to provide technological assistance and specialised equipment in the development areas of the University.
  • Design strategies for knowledge transfer.
  • Promote the dissemination of the results of the knowledge produced.
  • Observe, in a systematic way, the impact and the relevant results of the knowledge transfer on the productive and social development of the local and regional environment, and in the University area itself, as well.
Convocatoria abierta

Año 2022

Proyectos de Investigación Básica, Aplicada o de lnnovación Tecnológica

La red RUC invita a una cátedra abierta sobre educación ambiental y un conversatorio

Este jueves, 21 de noviembre a partir de las 19 se desarrollará la Cátedra Abierta Interuniversitaria “Educación Socioambiental Intercultural: Una alternativa ecuménica para el cuidado de la Casa Común” en la que participarán la rectora Agustina Rodriguez Saá con su par de la Universidad Nacional de José C. Paz, Darío Kusinsky.

Vinculación y Ciencia: la UNLC presenta dos proyectos de Investigación

El martes 12 de noviembre se realizó en el aula Magna el primer simposio de servicios de la UNLC titulado “Simposio de Servicios Científico Tecnológicos de la UNLC en 2024”. Se trata de la presentación de dos proyectos de investigación que la universidad realizó durante el año. “Son dos servicios científico-tecnológicos que realizamos no solo con los docentes, sino que hay mucha gente involucrada”, dijo Manuel Gontero, secretario de Investigación.

La UNLC presenta la cuarta edición de la Muestra Anual de Arte y Ciencia

El viernes 15 de noviembre se lleva a cabo la cuarta edición de la Muestra Anual de Arte y Ciencia en la UNLC, desde las 9:30 hasta las 18:00 en el Edificio Académico. Se trata de la propuesta que combina el arte y la ciencia que organiza la casa de estudios. La novedad de este año son proyectos interdisciplinarios con el foco en el cuidado del medio ambiente.

La UNLC celebró el primer encuentro sobre IA de San Luis

La UNLC, junto al Ministerio de Ciencia e Innovación de San Luis, organizó el Primer Encuentro sanluiseño en Inteligencia Artificial. 17 expositores hablaron sobre el uso de estas herramientas en educación, salud y seguridad. Fue una jornada intensa que dejó reflexiones, advertencias y donde se derribaron mitos sobre los alcances y limitaciones de la Inteligencia Artificial.

Primer Simposio de Servicios Académicos de la UNLC

La Universidad Nacional de los Comechingones invita a la comunidad académica al “Simposio: Servicios Científico Tecnológicos de la UNLC” este martes 12 de noviembre a las 10 en el Aula Magna. Se entregarán constancias de asistencia. Se trata de dos estudios realizados por nuestra casa de estudios durante 2024.

Estudiantes de la EMEI visitan laboratorios de Química en la UNLC

El viernes 4 de octubre, los estudiantes de 2º año de nivel secundario de la EMEI participaron en una visita guiada a los laboratorios de Química de la Universidad Nacional de los Comechingones. El ingeniero Bernardo Firpo, docente de la casa, les explicó a los estudiantes las normas de seguridad y precauciones necesarias para trabajar en el laboratorio.

Docentes de la UNLC presentan avances en Congreso Internacional sobre comunicación de Ciencia y Tecnología

Docentes de la Universidad Nacional de los Comechingones participaron en el IX Congreso Internacional de Comunicación Pública de la Ciencia […]

Estudiantes de Ingeniería realizaron prácticas profesionales en la Universidad Nacional del Litoral

Tres estudiantes de la UNLC realizaron prácticas en la Facultad de Ingeniería y Ciencias Hídricas (FICH) de la Universidad Nacional del Litoral. Paula Julian, Sebastian Wagner y Luciano Gallardo, estudiantes de Ingeniería en Recursos Hídricos e Ingeniería Ambiental, participaron en esta experiencia.

siip@unlc.edu.ar